Followers

Saturday 18 October 2008

Keikhlasan Tok guru Cerminkan Ketelusan Islam

Satu kenyataan menarik daripada Tok Guru Nik Abdul Aziz yang disasarkan Ikhlas buat kaum Cina baru-baru ini.

Kenyataan Tok Guru Nik Abdul Aziz bahawa orang Cina boleh jadi MB Kelantan sekiranya dia Islam, warak dan berpelajaran.

Kenyataan di atas jelas dan tiada niat terselindung.bahkan itulah sebenarnya sikap dan polisi Islam. Dalam perkara ini Tok Guru membuktikan bahawa beliau yang menjadi Mursyidul Am Pas bukan bercakap kosong tetapi ada benda yang telah dibuktikan. BuktinyaPAS memiliki ahli jawatankuasa peringkat pusat dari kaum Cina, Dato’ Anuar Tan dan beliau juga adalah exco Kerajaan Negeri Kelantan. Di Perak juga ada Yang Berhormat PAS dari kaum Cina iaitu Drs. Khalili Idham Lim Abdullah, Adun Titi Serong.

Keadaan ini bukan benda baru dalam PAS. PAS dari dahulu lagi berusaha mendekati rakyat bukan Islam untuk menyampaikan Keindahan dan keadilan Islam. Usaha secara giat bermula pada zaman Tuan Haji Yusuf Rawa, diperkasakan di zaman Al Marhum Ustaz Fadzil Noor sehinggalah berkembangnya kelab-kelab penyokong PAS dari pelbagai kaum di zaman Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang.

Terkini Tok Guru Nik Abdul Aziz menegaskan sekali lagi hasrat murni Islam dan jaminan Islam dengan harapan suatu hari nanti golongan bukan Islam memahami bahawa Islam tidak pernah ada hasrat terselindung terhadap mana-mana penganut agama lain bahkan Islam ada dasar yang jelas terhadap masyarakat bukan Islam.

Faham Tok Guru itu jelas hingga Tok Guru Nik Abdul Aziz selalu berkata di mana-mana " Kita semua ini anak cucu adam dan hawa, tak kira cina, melayu, siam atau apa jua bangsa atas muka dunia ni".

Biar pun pelbagai telahan yang mengatakan ia hanya kenyataan politik dan mengandungi niat terselindung demi menarik sokongan kaum bukan Melayu kepada PAS, tetapi hakikatnya ia keluar dari seorang Menteri Besar yang terkenal bersih, ikhlas dan tiada kepentingan peribadi bahkan berautoriti dalam Islam. Semua ini membuatkan kenyataannya amat menarik untuk dinilai oleh setiap masyarakat pelbagai bangsa dan agama.

Hakikatnya luahan yang dibuat oleh tok guru bukanlah kenyataan politik , bukanlah sensasi peribadi, bukan juga "ada udang di sebalik batu" dan sesekali tidak berkongsi apa-apa niat selain menyatakan hasrat Islam dan itulah hakikat Islam sebenarnya.

Tok guru hanya menyampaikan apa yang telah ditetapkan oleh Allah dalam Kitabnya dan apa yang diarahkan oleh nabi. Beliau bukan pandai-pandai nak tawarkan sesuatu yang tidak kena dengan dasar Islam sebagai Addin yang syumul.

Islam agama yang jelas dasarnya dan polisinya terhadap hak, keperluan, dan kepentingan mana-mana makhluk yang bernyawa.Islam penuh tanggung jawab menyatakan hak, hatta bagi sebiji benih pepohon sekalipun ia perlu ditanam sebagai menunaikan haknya untuk menumbuh, Islam jelas menyatakan hak bagi binatang ialah tidak disakiti , dan yang paling penting Islam menjamin hak setiap perkara di dunia dengan sistemnya yang syumul.Ia bukan sahaja meliputi polisi,dasar dan undang-undang terhadap umat Islam semata-mata bahkan bahkan dasar dan polisi Islam adalah bersifat universal mencakupi semua bangsa dan agama.Ia jelas termaktub di dalam perlembagaan tertinggi ummat Islam iaitu Al Quran dan pimpinan hadis daripada utusan Allah Nabi Muhammad SAW.

Islam adalah hak semua manusia, Islam bukan milik mana -mana bangsa di dunia ini. Islam bukanlah alat mana-mana kelompok manusia menggunakannya demi mencapai hasrat yang bersifat kelompok atau kepentingan bangsa. Islam mengiktiraf semua bangsa dan Islam adalah milik semua tidak kira apa jua bangsanya.Sesungguhnya penilaian Islam terhadap manusia ialah tahap ketaqwaannya.

Seorang Cina muslim tidak ada apa-apa perbezaan berbanding India muslim atau Melayu muslim.Bahkan semua bangsa di dunia akan menjadi satu ummah dengan kepelbagaian yang menyatukan di bawah keadilan Islam.Dalam Soal ini juga Islam tegas menyatakan hak bagi rakyat yang bukan Islam dengan jaminan yang sama rata dengan hak ummat Islam. Tiada sebarang perbezaan hak dan penindasan agama dan diskriminasi warna kulit.

Antara hak rakyat bukan Islam

Hak beragama

Islam menjamin hak beragama dan kebebasan beragama bagi rakyat bukan Islam .Bahkan Saidina Umar Al Khattab sendiri semasa membuka kota Al Quds memberikan pilihan kepada penduduknya samada untuk memeluk Islam atau kekal dengan anutan lama. Mereka juga dibenarkan mewarisi dan mengamalkannya sesama mereka.

Hak jaminan keselamatan khusus.

Islam mewujudkan sistem jaminan khusus bagi setiap nyawa peribadi rakyat yang bukan Islam dengan pelaksaanaan kharaj. Iaitu sejumlah wang yang dikenakan bagi bagi setiap rakyat bukan Islam wajib disimpan dan ia adalah amanah kepada kerajaan Islam. Ia sama sekali tidak boleh disalurkan untuk mana-mana tujuan lain. Sekiranya kerajaan tidak mampu menjamin keselamatan rakyat bukan Islam maka wang tersebut perlu diserahkan kembali kepada pemiliknya.

Hak memilih undang-undang

Rakyat bukan Islam diberi hak untuk memilih samaada untuk mengamalkan undang-undang Islam,undang-undang yang termaktub dalam agama mereka atau mana-mana undang-undang pilihan mereka.

Hak berekonomi

Islam memiliki sistem ekonomi yang sejahtera dan adil.Islam mengamalkan dasar terbuka dan tiada monopoli dalam ekonomi. Tiada riba yang menyusahkan, tiada konsep jual beli yang mengelirukan, jaminan hak pennguna, hak pembeli, undang-undang dan peraturan berekonomi yang tetap bahkan sesuai untuk semua bangsa, agama dan status sosial. Sekiranya mana-mana golongan, bangsa ,individu atau sesiapa jua yang mematuhi peraturan sistem ekonomi yang ditetapkan Islam maka tiada apa-apa lagi untuk diragukan walaupun kejayaan dalam ekonomi dicapai oleh rakyat bukan Islam sekali pun. Sesiapa yang berusaha lebih dan mematuhi nilai-nilai dan peraturan berekonomi secara Islam maka Islam adalah jaminan buat mereka.

Hak bukan Islam sebagai pemimpin

Islam jelas dalam hak kepimpinan bagi rakyat yang bukan Islam. Namun dalam pendekatan pilitik semasa ada perkara yang perlu kepada pengawalan kepada asas majmuk dan kepelbagaian ragam manusia.Islam tidak sesekali meletakkan bangsa sebagai syarat kepimpinan. Sesiapa sahaja, apa jua bangsa ataupun peringkat rakyat yang beriman dan muslim berhak menjadi kepimpinan tertinggi dalam sesebuah negara Islam. Islam amat prihatin, adil dan telus dalam soal kepimpinan. Rakyat yang bukan Islam juga berhak mendapat hak kepimpinan tertentu dalam pentadbiran negara Islam.

Semoga Keikhlasan dan hasrat Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat menjadi cerminan keindahan dan kesyumulan Islam.


Sekian,

Akhukum
Pejuang Kecil

0 comments:

22 safar 1430

 
Pejuang Kecil © 2007 Template feito por Templates para Você