Followers

Saturday 31 January 2009

Erdogan Wira Baru ummat Islam

Penuh sedar dan berani, itulah yang dapat diungkapkan terhadap Erdogan selepas memberikan tamparan yang mengejutkan buat Shimon Peres dan ia mengundang satu gelombang besar terhadap sikap dunia selama ini yang hanya retorik terhadap Israel.

Erdogan telah membenarkan kata-kata Saidina Umar:

"نحن قوم أعزنالله بالإسلام فاءن ابتغينا العزة فى غيره أذلنا الله"

Maksudnya : Kita adalah kaum yang diizzahkan Allah dengan Islam, maka barangsiapa yang memilih keizzhahan selain daripadanya maka Allah akan memberikannya kehinaan.

Semua pemimpin ummat Islam harus kembali segera mencontohi sikap tegas dan berani Erdogan. Nama beliau kini meniti di setiap bibir rakyat marhaen yang cintakan Islam dan keadilan. TV Al Quds menemui ramai penduduk Gaza dan ia memang tepat, pujian dan sanjungan sepenuh hati dari kalbu ummat Islam Palestine dimana-mana sahaja.

Erdogan menjadi wira dan suara baru bagi ummat Islam Palestine, setelah para pemimpin arab dan Islam lain gagal berbuat demikian.

"Presiden Peres awak lebih tua dari saya dan suara awak lebih nyaring,'' katanya kepada pemimpin Yahudi itu. ''Penyebab awak meninggikan suara adalah psikologi dari perasaan bersalah.

''Saya tidak akan meninggikan suara sebegitu. Apabila bercakap soal membunuh, awak lebih tahu bagaimana untuk membunuh. Saya amat maklum bagaimana anda menembak dan membunuh kanak-kanak di atas pantai,'' ujarnya pada Peres.

Dunia seolah-olah baru dikejutkan bahawa reaksi seorang pemimpin tertinggi sebuah negara ummat Islam amat berkesan untuk sebarang pendirian yang padu dan realistik. Sikap Erdogan mencermin hasrat kerajaan dan rakyat Turki bahkan amat tepat untuk untuk kita mengatakan bahawa beliau adalah wakil semua ummat Islam yang cintakan kedamaian di Gaza.

Renungi kata-kata Said bin Suwaid:

Islam memiliki dinding dan pintu yang kuat. Dinding Islam ialah kebenaran dan pintunya ialah keadilan.Islam akan tetap jaya, selama penguasa-penguasa bersikap keras dan tegas, tetapi itu dilakukan tidak bererti mesti dengan pedang dan cemeti, melainkan dengan hak dan keadilan.

Sikap Erdogan amat jelas dan terang, terlalu jelas untuk difahami mesejnya kepada Amerika dan Israel betapa ada lagi kuasa Islam yang tidak menjilat tapak kaki mereka untuk sebuah kekuasaan yang hina. Erdogan membuktikan beliau adalah anak jantan dalam mempertahankan hak dan keadilan sejagat.

Benarlah kata-kata Khalifah Umar al-Khattab:

Jangan engkau percaya melihat kegagahan seorang lelaki. Tetapi jika mereka teguh memegang amanah dan menahan tangannya daripada menganiayai sesamanya, itulah lelaki yang sebenarnya.

Ia adalah pengajaran penting buat negara-negara Arab yang selama ini sanggup mendiamkan diri terhadap kekejaman Israel menghukum rakyat Gaza atas nama memerangi pengganas HAMAS. Mesir sendiri lebih Yahudi dari yahudi. Menangkap, menghinjak, memukul setiap rakyatnya yang menyatakan perasaan marah terhadap serangan Israel. Setiap demonstrasi pasti akan menyaksikan ummat Islam Mesir ditangkap dan dihukum.

Pelik bukan! yang dimarahkan ialah Isarel, yang disokong ialah HAMAS, tetapi yang bertindak ialah kerajaan Mesir. Apa yang dibimbangkan sebenarnya, walhal rakyat tidak pernah menyentuh kerajaan dalam demonstrasi.

Bahkan amat pelik bagi seorang pemimpin negara ummat Islam jika mereka lemah untuk menyatakan bahawa tindakan Isreal itu adalah kezaliman. Bukan sahaja tidak berani menyatakan kezaliman Israel malah keadilan untuk ummat Palestine juga tiada dalam kepala mereka. Apakah yang mereka bimbang sebenarnya jikalau mereka bersikap adil dan memperjuangkan keadilan untuk Palestine atau mereka sendiri yang tidak mahu. Apakah mereka juga rela dengan kezaliman Israel, kalaulah begitu sikap mereka, ia tidak kurang sedikit pun dari Israel bahkan mereka lah yang lebih zalim dari Israel.

Perhatikan kata-kata Saidina Umar bin Al-Khatab:

Keadilan itu syurga bagi orang yang dizalimi tetapi keadilan itu adalah neraka bagi orang-orang yang bersifat zalim.

Tetapi itulah sikap sebahagian pemimpin negara ummat Islam yang boleh saya nyatakan. Pemimpin mereka lebih memikirkan akibat dan kepentingan diri dan survival politik sekiranya mereka menyatakan sikap sebenar Islam terhadap Amerika dan Israel. Anggapan mudah buat mereka ialah "Penakut Yang Bacul".

Maksud kata-kata saidina Ali:

Orang yang terlalu memikirkan akibat dari sesuatu keputusan atau tindakan, sampai bila-bilapun dia tidak akan menjadi orang yang berani.

Yang pastinya ia tidak mencerminkan tindakan dan reaksi seiring rakyat dan pemerintah terhadap isu Palestin. Rakyat amat menyokong HAMAS selaku pejuang dan membantah tindakan Israel tetapi malang sebagai pemeritah tindakan dan sikap pemerintah tidak lebih daripada menjadi tangan dan kaki Israel dalam berhadapan dengan penentangnya.

Para pemimpin ummat Islam sedikit pun tidak membawa dan memperjuangkan inspirasi dan hasrat sebenar rakyat yang mereka pimpin. Sikap bebal itulah kezaliman yang tiada maaf, soalnya apakah mereka tidak takut dengan ancaman dan peringatan Allah terhadap tanggungjawab mereka sebagai pemimpin di akhirat kelak. Mereka sebenarnya tidak lebih dari menganiayai rakyat mereka sendiri

Perhatikan pesanan pemimpin agung ummat, Saidina Umar bin Al-Khatab:

Kalau engkau berasa berkuasa untuk membuat aniaya kepada hamba Allah, ingatlah pula bahawa Allah lebih berkuasa membalasnya.

Sebab itu saya yakin dan sedar menyatakan bahawa Erdogan adalah cerminan sebenar sikap ummat Islam seluruh dunia tetapi bukan kerajaan-kerajaan negara ummat Islam yang dikuasai oleh sekelompok manusia yang namanya Islam tetapi hatinya tidak.

Seruanku, wahai pemimin ummat hindarilah sifat takut dan lemah, bangunlah membela ummat ini dari kezaliman dan takutilah ancaman Allah bagi mereka yang memilih selain Islam sebagai penyelesaian.

Firman Allah :

“Dan barangsiapa yang mencari agama selain daripada Islam, maka dia tidak akan diterima, dan di akhirat dia termasuk di kalangan orang-orang yang rugi.” (Ali Imran: 85)

Akhukum

Pejuang Kecil
I'bad Rahman, Hayyul A'syir, Kaherah Mesir.
10.25 pagi, 6 Safar 1430.

0 comments:

22 safar 1430

 
Pejuang Kecil © 2007 Template feito por Templates para Você