Followers

Monday 17 August 2009

Ahlan Ramadhan : Kenangan Ramadhan di Mesir

Salam Ramadhan 1430, semoga anda sudah bersedia menyambutnya dengan penuh girang dan semangat beribadah. Saja terkenang suasana puasa di Mesir, meriah dengan pesta ibadah, si faqir senang menyambutnya, si kaya pula bermurah hati.




Yang paling menarik ialah " Maidah Rahman" jamuan berbuka puasa untuk semua sepanjang bulan Ramadhan diadakan di merata-rata sebagai tanda syukur si kaya dan habuan kasih buat yang tak berada.

"Fanoos" macam Tanglong la, ia mula bergantungan sejak 16 Syaaban lagi bagi menghiasi jalan -jalan dan rumah-rumah, bercahaya berwarna-warni ceria menyambut ketibaan Ramadhan.

Hampir setiap tepian jalan, ada yang menjual pelbagai buahan kering seperti Tamar, Tin, Aprikot , Ain Jamal dan pelbagai lagi. Tak kurang sebelah petangnya pula dipenuhi gerai menjual air Tamarhindi, A'rqusus, Dum, Karab dan air Tebu pun ada.

Dicorong radio pula sering dikumandangkan pelbagai irama bertema Ramadhan, antaranya lagu yang saya letak dibawah ini, " Ahlan Ramadhan". Ia mengingatkan semula kenangan manis berpuasa di bumi Mesir.



"Semoga Ramadhan kali ini penuh makna"

Pejuang Kecil

12.57, 26 Syaaban 1430
Rumah Kedah, Hayyu 10, Kaherah Mesir

0 comments:

22 safar 1430

 
Pejuang Kecil © 2007 Template feito por Templates para Você