Followers

Monday 10 January 2011

Asas Dalam Memahami Baia'h



Definasi Bai’ah

Bai’ah : بَيْعَة
1. Perjanjian untuk mencurahkan ketaatan dengan harga yang setimpal.
2. Perjanjian untuk memberi ketaatan.

Seseorang yang melakukan bai’ah berarti dia telah berjanji untuk mencurahkan ketaatannya, sekalipun ketaatan tersebut menuntut harta atau kepayahan atau jiwa selama hal itu dalam mencari keredhaan Allah SWT. (Rujuk Ibid)

Dalil dan Penjelasan Baia’ah Dalam Al Quran

Firman Allah dalam surat al-Fath ayat 10:

إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّمَا يَنْكُثُ عَلَى نَفْسِهِ وَمَنْ أَوْفَى بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا

Kemudian Allah samakan dengan isytara (membeli) sebagaimana firmannya dalam surah at-Taubah 111:

إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ وَالْقُرْآَنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُمْ بِهِ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ


Dalil Baia’h Dalam Hadis

”Dari Ubadah bin al-Samit r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda kepada kami ketika ia dikelilingi oleh beberapa orang sahabatnya:

“Berbai’ahlah (berjanji setia) kepadaku bahawa kamu tidak menyekutu Allah SWT dengan sesuatu yang lain, tidak mencuri, tidak berzina, tidak membunuh anak-anak kamu, tidak berbohong yang sengaja diadakan sama ada pada dirimu atau orang lain dan jangan kamu derhaka dalam perkara baik. Maka sesiapa yang setia dikalangan kamu maka ganjarannya disisi Allah, dan sesiapa yang terkena kepadanya amalan-amalan buruk lalu ia menerima tindakan hukuman di dunia maka menjadi kifarah baginya. Sesiapa yang terkena kepadanya dengan mengerjakan perkara-perkara itu kemudian Allah SWT melindunginya dari diketahui oleh orang di dunia ini maka tersershlah kepada Allah.Jika Ia kehendaki nescaya diampuniNya dan jika Ia kehendaki nescaya dihukumNya lalu kamu pun berbai’ah di atas perkara ini”
(Hadith Sahih: Imam al-Bukhari)

Imam Al-Bukhari meriwayatkan dari Junadah bin Abu Umayyah dari 'Ubadah bin Al-Samit yang menyatakan: "Rasulullah s.a.w telah memanggil kami, lalu kami pun memberi baiah kepada baginda kemudian 'Ubadah berkata:

"Di antara perkara yang diminta kami berjanji ialah; Kami berjanji mendengar dan mentaati (Rasulullah s.a.w) dalam perkara yang kami sukai dan kami benci, dalam keadaan kami susah dan senang, tidak mementingkan diri sendiri, tidak membantah terhadap ketua dalam urusan-urusan kecuali kami melihat kekufuran terhadap Allah secara nyata dengan bukti yang terang dan jelas."

Apa Yang Perlu Akhi Tahu Tentang Baia’h

1. Baiah adalah sunnah yang baik dan sahih
2. Baiah adalah wajib tetapi atas kerelaan tanpa paksaan
3. Setelah kejatuhan Khilafah pada 1924 ulamak wajibkan ummat Islam berbaiah kepada pemimpin gerakan Islam yang berjuang untuk kembalikan Khilafah.
4. Seseorang yang berbaiah mesti faham dengan jelas konsep, tuntutan, I’qab pelanggaran dan ganjaran daripada Allah apabila berbaia’h.
5. Tiada seorang pun dari kalangan khalifah melainkan dibaia’h oleh ummat Islam.

Contoh Baiah : 1. (Baia’h Aqabah I) 2. ( Baia’h Aqabah II) 3. (Baia’h Ridhwan)

1. Baiah A’qabah I (Baia’tun Nisa’) – tiada hal peperangan/ada seorang wanita
- Tahun 12 Nubuwwah (621M) / 10 Aus 2 Khazraj –( Muaaz bin Harith , Ubadah bin Shomit)
- Intipati Baiah Aqabah Pertama
#Tidak syirik/ #laksana perinta Allah/ #Tinggal larangan Allah.
- Nabi lantik Naqib – Musa’b bin U’mair

2. Baiah Aqabah II
- Tahun 13 Nubuwwah (622M) – 73 lelaki 2 perempuan dari Yathrib
- Intipati Baia’h Aqabah kedua
# Dengar & Taat dalam suka atau benci/ #Berinfaq dalam sempit atau lapang/# amar ma’ruf nahi munkar/# tidak peduli celaan orang kafir/ #Bela Nabi dan mempertahankan Baginda.

Rukun Baia’h ada 10 : Faham/Ikhlas/Amal/Jihad/ Tadhiyah/ Taat/Thabat/ Tajarrud/ Ukhuwwah/Thiqah (FIAJTTTTUT)

Syarat Baia’h : 1. Islam/ 2. Baligh/ 3. A’qil/4. Redha & atas pilihan

Baiah terbahagi kepada 2 :

1. Baia’h Inqadiy – Para wakil sahabat berbaia’h kepada Saidina Abu Bakar ( Perwakilan PAS berbaia’h kepada Presiden PAS)
2. Baia’h Taat – Para sahabat ramai berbaiah beri ketaatan kepada Saidina Abu Bakar (Ahli PAS isi borang sebagai ahli PAS)

Realiti dan Masaalah Sekitar Baiah

1. Dakwaan Baia’h tiada dalam Islam
2. Kurang Kefahaman Ummat Islam terhadap kewajipan berbaiah
3. Terlalu banyak gerakan Islam yang menyukarkan dan mengelirukan ummat Islam untuk berbaiah.
Sekian

Disediakan Oleh

(Ahmad Najhie Hayazi)
Pengerusi
Jabatan Pembangunan Remaja DPPNK

9.09 pagi
25 Muharram 1432
31/12/2010

0 comments:

22 safar 1430

 
Pejuang Kecil © 2007 Template feito por Templates para Você