Followers

Wednesday 24 September 2008

Mengenali Parti Keadilan Sejahtera Indonesia


Parti Keadilan Sejahtera suatu pengenalan ringkas

Partai Keadilan Sejahtera (disingkat PKS atau PK Sejahtera), yang dahulu dikenal dengan nama Partai Keadilan adalah sebuah parti politik di Indonesia.sekarang PKS dipimpin oleh seorang tokoh profesional islami yang bernama Tifatul Sembiring. Beliau terpilih menjadi Presiden PK Sejahtera bagi tahun 2005-2010.

Penubuhannya

PKS (Parti Keadilan Sejahtera) rasmi ditubuhkan pada tahun 1998 apabila ia meneruskan kelangsungan PK (Parti Keadilan) yang secara rasmi bergabung secara sepenuhnya dengan PKS pada 3 JUlai 2003 dengan maksud seluruh hak milik PK menjadi milik PKS, termasuk anggota dewan dan para pendokong serta ahli.Ia berteraskan pembawakan politik Islam, peringkat awalnya mendapat sambutan menggalakkan di kalangan mahasiswa dan cerdik pandai Indonesia. Namun setelah beberapa waktu berlalu ternyata parti yang bertunjangkan Islam ini sangat mendapat sokongan dan dokongan rakyat dari ibu kota besar hingga ke ceruk desa Indonesia.

Presiden pertamanya ialah Dr. Hidayat Nur Wahid, setelah dilantik menjadi Ketua MPR Indonesia untuk sesi 2004-2009 beliau diganti oleh Ir. Tifatul Sembiring seorang jurutera perkomputeran.





























Ir. Tifatul Sembiring (Presiden PKS)

Sejarah penubuhannya bermula sebagai lanjutan perjuangan Parti Keadilan (PK) yang ditubuhkan pada 20 Julai 1998 bagi menyertai Pemilu Indonesia Pada 1999. Pada Pemilu tersebut ia mencapai kemenangan yang agak membanggakan dengan meraih undi 1,4 juta suara (7 kerusi DPR, 26 kursi DPRD Propinsi dan 163 kerusi DPRD Kota/Kabupaten).

Visi Umum:

"SEBAGAI PARTI DAkWAH PENEGAK KEADILAN DAN KESEJAHTERAAN DALAM BINGKAI PERSATUAN UMMAT DAN BANGSA.".*

Visi Khusus :

PARTAI BERPENGARUH BAIK SECARA KEKUATAN POLITIK, PARTISIPASI, MAUPUN OPINI DALAM MEWUJUDKAN MASYARAKAT INDONESIA YANG MADANI.*

Visi ini akan mengarahkan Partai Keadilan Sejahtera sebagai:

Parti dakwah yang memperjuangkan Islam sebagai solusi dalam kehidupan berbangsa dan bernegara. Kekuatan transformasi dari nilai dan ajaran Islam di dalam proses pembangunan kembali umat dan bangsa di pelbagai bidang. Kekuatan yang mempelopori dan menggalang kerjasama dengan pelbagai kekuatan yang secita-cita dalam menegakkan nilai dan sistem Islam yang rahmatan lil alamin. Pemangkin bagi perwujudan masyarakat madani di Indonesia.*

MISI

1.Menyebarluaskan dakwah Islam dan melahirkan kader-kadernya sebagai anasir perubahan. 2.Mengembangkan institusi-institusi kemasyarakatan yang Islami di pelbagai bidang sebagai markaz perubahan dan pusat solusi.
3.Membangun suara pendapat umum yang Islami dan iklim yang mendukung bagi penerapan ajaran Islam yang solutif dan membawa rahmat.
4.Membangun kesedaran politik masyarakat, melakukan pembelaan, pelayanan dan pendayaan hak-hak kewarganegaraannya.
5.Menegakkan amar ma'ruf nahi munkar terhadap kekuasaan secara konsisten dan berkesinambungan dalam bingkai hukum dan etika Islam.
6.Secara aktif melakukan komunikasi, silaturahim, kerjasama dan ishlah dengan berbagai unsur atau kalangan umat Islam untuk terwujudnya ukhuwah Islamiyah dan wihdatul ummah, dan dengan berbagai komponen bangsa lainnya untuk memperkukuh kebersamaan dalam merealisasi agenda reformasi.
7.Ikut memberikan kontribusi positif dalam menegakkan keadilan dan menolak kezaliman khususnya terhadap negara-negara umat Islam yang tertindas*

Sekian,

Akhukum Ahmad Najhie Hayazi


0 comments:

22 safar 1430

 
Pejuang Kecil © 2007 Template feito por Templates para Você