Followers

Monday 6 April 2009

Al Quran Cahaya Petunjuk Untuk Semua Manusia


Tahniah YB Nizar Anda Telah Tunai Tanggaungjawab Dakwah


وَإِنْ أَحَدٌ مِّنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجَارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّى يَسْمَعَ كَلاَمَ اللّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَّ يَعْلَمُونَ


Dan jika seorang di antara orang-orang musyrikin itu meminta perlindungan kepadamu, maka lindungilah ia supaya ia sempat mendengar firman Allah, kemudian hantarkanlah ia ke tempat yang aman baginya. Demikian itu disebabkan mereka kaum yang tidak mengetahui.

At-Taubah ayat 6

Kecoh pula sekarang ini, isu laporan polis terhadap Yb Nga Kor Ming kerana Kor Ming membaca sepotong ayat Quran dalam ceramahnya. Beliau tersilap menyebut surah Al-A'raf sebagai Al-A'urah.

Ada sahabat yang beri respon mudah, katanya sekurang-kurangnya beliau terbukti tidak menolak malah cuba mendengar, membaca dan memahami ayat Al Quran. Kalaulah tersilap sekalipun bukanlah menjadi kesalahan yang besar bagi beliau sekiranya ia tidak disengajakan dan bukan bertujuan menghina Al Quran. Bahkan ia lebih baik dari ummat Islam yang tidak mahu memahami dan melaksanakan ajaran Al Quran.

Katanya lagi, sekurang-kurangnya DAP ada kesannya apabila berkawan dengan PAS, soalnya bagaimana pula MCA? bukankah sudah 50 tahun lebih mereka berkawan dengan UMNO, apa pula yang UMNO buat untuk menyahut seruan Allah supaya memperdengarkan ayat-ayat Allah kepada non Muslim sebagai usaha dakwah kepada mereka.

YAB Nizar sering membacakan Al Quran dalam mesyuarat exco Perak

Tegasnya lagi, semenjak YAB Nizar mengetuai kerajaan Perak, beliau akan membaca ayat Al Quran dan memberikan kefahamannya dalam apa jua majlis, dari mesyuarat exco kerajaan hinggalah ke program bertemu rakyat samada Melayu, Cina dan India YAB Nizar akan memperdengarkan ayat suci Al Quran sebagai muqaddimah kalam ucapan.

Alhamdulillah mungkin YB Nga Kor Ming pun dah mula berminatuntuk mengetahui tentang Islam lantaran akhlak yang ditunjukkan Nizar amat bertepatan dengan pemahaman ayat yang sering dibacakan YAB Nizar setiap kali mesyuarat exco kerajaan dan mana-mana jua majlis yang dihadirinya .

Respon Kepimpinan PAS terhadap YB Nga Kor Ming

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat juga turut merespon isu terbut.

Kata Tuan Guru Nik Aziz:

"Siapa pun nak gunakan ayat Quran patutnya dia guna lama dah. Itu kesan gelombang kebangkitan Islam," kata Nik Aziz.

Begitu juga catatan Ustaz Misbahul Munir dalam blognya :

Nga, salah seorang EXCO DAP sentiasa mengikuti ayat-ayat Quran yang dibaca oleh Hj Nizar dan bertanya saya dari ayat mana dan surah apa. Saya beritahu ayat dan surah yang dibaca. Katanya dia mahu study di rumah ayat yang dibaca oleh Hj Nizar. Di mini perpustakaan Nga ada terjemah al quran dalam bahasa Inggeris, dia cari ayat tersebut dan dikajinya. Akhirnya beliau kagum dengan Hj Nizar, menurut Nga ayat-ayat Quran yang dibaca Hj Nizar mesti ada kaitan dengan majlis yang diadakan. Malahan, beliau turut mencari mana-mana ayat al Quran yang berkaitan dengan prinsip keadilan, kebajikan, integriti, ketelusan dan amanah, beliau bertanya saya dan meminta saya mengajarnya bagaimana cara menyebut dalam bahasa Arab, saya menulis dalam huruf rumi ayat-ayat tersebut dan ternyata dibacanya dalam ucapan dan ceramah walaupun pelat, diterjemah dan dihurai dengan begitu baik prinsip-prinsip tersebut mengikut ajaran al Quran.

Doakan hidayah Allah buat Yb Nga Kor Ming dan pandanglah positif

Apa jua pun, cuba kita pandang positif terhadap apa yang berlaku :

1. Pertama Al Quran diturunkan Allah untuk semua manusia tanpa mengira apa jua bangsa dan agama. Bahkan tiada kesalahan apa pun jika kerajaan Amerika sekali pun cuba untuk menerapkan ajaran Al Quran misalnya dalam polisi mereka.

2. Hukum tersalah bacaan samada tajwid atau lahjah sebutan bagi orang belum lagi memeluk Islam tidak menjadi kesalahan dan satu dosa. Hatta para ulamak sendiri menyatakan bahawa bagi ummat Islam sendiri pun tidak menjadi kesalahan sekiranya masih dalam usaha mempelajari Al Quran.

3. Para ulamak juga menyatakan bahawa tidak menjadi kesalahan bagi non muslim untuk membaca Al Quran, memahami dan mengamalkan ajarannya sekali pun tanpa memeluk Islam dan juga tanpa maksud tujuan menghina. Bahkan ummat Islam sendiri akan turut berdosa jikalau berniat menghinakan Al Quran walaupun pandai membacanya.

4. Janganlah kita menduga tanpa usul periksa lalu menuduh beliau menghina Al Quran dengan alasan-alasan yang mendatang sedangkan tiada sebarang reaksi atau perbuatan beliau yang boleh disabitkan dengan cubaan menghina Al Quran.

Akhirnya, cuba perhatikan pula ayat dibawah apakah kita mendapati perbuatan YB Nga Kor Ming bersamaan dengan apa yang dinyatakan Allah dalam firmaNya di bawah ini:

وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَا تَسْمَعُوا لِهَذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَغْلِبُو

"Dan orang-orang yang kafir berkata: ""Janganlah kamu mendengar dengan sungguh-sungguh akan Al Qur'an ini dan buatlah hiruk-pikuk terhadapnya, supaya kamu dapat mengalahkan (mereka)."
Surah Fussilat ayat 26

Di dalam ayat ini, Allah menyatakan sikap golongan yang ingkar terhadap ayat Allah dan berusaha pula menghalang orang lain dari mendengarnya.

Setelah memahami dua ayat di atas Insafilah, apakah dan dimanakah situasai antara kita selaku ummat Islam, dan YB Nga Kor Ming.

Apakah kita telah berusaha menyampaikan ayat Allah kepada non Muslim sebagai suatu perintah dan dakwah yang diwajibkan Allah kepada Kita semua?

Apakah pula alasannya untuk kita mendakwa YB Nga Kor Ming menghina ayat Al Quran sedangkan kita sendiri tidak pernah mengajarkannya kepada beliau, malah apabila berlaku kesilapan tidak pula cuba memperbetulkannya malah mengecamnya pula.

Tahniah YB Nizar anda telah menyahut seruan Allah menyampaikan firman Nya.

Apa pun tahniah kepada YAB Nizar yang sering memperdengarkan ayat-ayat suci Al Quran dan pemahamannya bukan sahaja kepada YB Nga Kor Ming, malah semua exco non muslim yang lain serta rakyat jelata yang muslim dan non muslim.

Sekian

Ya Allah kuniakan Syahadah buat YB Nga Kor Ming

Akhukum

Pejuang Kecil

8.13 mlm, 10 Rabiul Akhir 1430
Rumah Kedah, Hayyu 10, Kaherah, Mesir



2 comments:

Mohd Syauqi said...

Umar Al-Khattab juga pernah membaca Al-Quran sebelum memeluk Islam. Bahkan, kesan drpd membaca Al-Quran itulah, akhirnya dia mendapat hidayah.

nz said...

Alhamdulillah.
Sy pasti undi sy dikira sekali.
Inginkan juga pendapat anda.

http://inas-dvenus.blog.friendster.com/

22 safar 1430

 
Pejuang Kecil © 2007 Template feito por Templates para Você