Followers

Friday 10 October 2008

Teguran Ikhlas Buat (www.suarakeadilan.com)



Quran Buruk (suatu sandaran kata dan perumpamaan yang tidak Tepat)

Sekali melayari suarakeadilan.com lalu terbacalah tajuk utama Akhbar maya tersebut, tajuknya

"Abdullah jadi Quran buruk Umno dan bangkai bernyawa pada Rakyat"

Pilu rasanya,namun perlu diingatkan, apa pun Jua perumpamaannya menggunakan Al Quran sebagai tamsilan walaupun baik, ia amat tidak wajar kerana nilai Al Quran terlalu tinggi untuk apa-apa jua perbandingan, apatah lagi buruk maksudnya. Malah perumpamaan sebegini boleh merendahkan dan menghina kitab suci ummat Islam walau apa jua niatnya sekali pun. Membuat perbandingan samaada dengan maksud zat al quran itu sendiri dengan mana-mana zat lain atau membuat perumpamaan mengenai keadaan, sifat dan situasi zatnya dengan mana-mana tamsilan sekalipun adalah suatu yang tidak sesuai dan tepat dengan adab dan kehormatan Kitab suci itu.

Berikut adalah petikan kenyataan dari www.suarakeadilan.com bertarikh 10 Oktober 2008.

Apa guna ada PM sekiranya jawatan tersebut tidak memberi makna dan manfaat kepada Negara dan rakyat?. Rakyat berada di persimpangan berhubung kedudukan Abdullah sekarang.

Walaupun kini Abdullah menjadi Quran buruk pada Umno, namun rakyat tak ambil kisah kerana kedudukan ini tidak melibatkan sangat wang rakyat.

Tetapi rakyat akan membuka mata dan melihat Abdullah seperti bangkai bernyawa kerana selama 5 bulan ini jasad Abdullah tidak dapat di kuburkan kerana dianggap masih bernyawa Perdana Menteri. Dalam masa yang sama berapakah wang yang akan disalurkan kepada Abdullah untuk menanggung jawatan yang ‘tidak berkuasa’ ini.

Suatu ingatan ikhlas buat penulis tersebut

Saya dengan ikhlas hati menegur bahawa perumpamaan "Quran Buruk" adalah tidak sopan, menimpang dari beradab dengan Al Quran, dan tidak tepat dengan mana-mana laras penggunaan bahasa di dunia ini. Saya terlalu bimbang ia dilakukan dengan sengaja namun lebih membimbangkan dan menggerunkan jika ia dilakukan dalam keadaan penulis tidak mengetahui tentang adab dan tatacara berkomunikasi bersama Al Quran.

"Pesanan buat diri sendiri dan sesiapa sahaja seharusnya kita merasa bimbang dan berwaspada setiap masa ketika berinteraksi dengan kitab suci ini".

Takutlah kita dengan firman Allah :

Dan di antara mereka ada yang buta huruf, tidak mengetahui Al Kitab , kecuali dongengan bohong belaka dan mereka hanya menduga-duga .(Al Baqarah ayat 78)

saranan buat sesiapa jua dalamilah Al Quran dan sebarang ilmu yang berkaitan dengan Al Quran, antara rujukannya ialah kita "Al Itqan Fi U'lumil Quran" karangan Imam Nawawi Rahimahullah.

Al-Quran tidak boleh dibandingan samaada kemuliaan isi kandungannya ataupun zat diri Al Quran itu sendiri, Kecuali untuk menyatakan kebenarannya menasakhkan kitab-kitab samawi yang lain.

Maksud firman Allah:

"Sesungguhnya kalau manusia dan jin itu berkumpul untuk mengadakan yang serupa Al-Quran ini, nescaya mereka tidak akan dapat membuat serupa Al-Quran".
(A-Israa'ayat 88)

Ingatlah, para ulamak menyatakan bahawa hanya dengan merasa jemu terhadap al Quran ia sudah dikira tidak beradab. Walaupun memperbanyakkan bacaannya disarankan namun kita disarankan supaya berehat dari bacaan bimbang timbul kejemuan terhadap kitab Allah itu. Hatta jemu pun sudah dikira tidak beradab apatah lagi penulis membuat perumpamaan sebegitu. sudah tentu ia lebih menyimpang dari nilai-nilai ke arah beradab bersama Al Quran.

Teguran Ikhlas

Akhukum, Khadam Kitab Suci

Ahmad Najhie Hayazi
Mahasiswa Maahad Qiraat Shoubra,
Universiti Al Azhar As Syarif

0 comments:

22 safar 1430

 
Pejuang Kecil © 2007 Template feito por Templates para Você