Followers

Thursday 11 December 2008

POLITIK "ALLAH HU AKBAR"

POLITIK "ALLAH HU AKBAR"

Allah hu Akbar!

Allah Maha Besar!

Satu ungkapan ringkas yang cukup besar ertinya. Dalam setiap rakaat sembahyang tidak kurang 5 kali kita menyebut perkataan tersebut, dharab dengan 17 rakaat yang wajib disempurna bersamaan dengan 85 kali sekurang-kurang dilaungkan oleh kita sehari semalam.

Itu tidak dicampur ucapan dalam solat sunat, ucapan dalam zikir selepas solat fardhu, kalau jadi muadzin sudah tentu tambah lagi dan kalau yang rajin setiap nafas yang disedut diiringi dengan beratus kali sehari semalam bahkan ada yang beribu kali menyebut ucapan agung itu “Allah hu Akbar”.

Mengapakah perkataan itu disunatkan apabila hendak berpindah dari satu rukun kerukun lain dalam solat lain tidak bukan ialah kerana perkataan tersebut bertujuan manusia yang beriman membesarkan Allah di dalam solat dan akan membesarkan Allah swt. pula diluar solat.

Persoalannya setelah dengan penuh khusyuk kita menyebut perkataan tersebut dalam dalam solat mengagungkan Allah swt, apakah selepas keluar dari solat perkataan tersebut menyebabkan kita benar-benar mengagungkan Allah swt?

Seperti persoalan Ustaz Ahmad Yahaya, Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah dalam kuliahnya di surau Al-Hasaniah Tambak Bunga. Apakah akan berlaku kepada seorang guru sekolah kerajaan jika diakhir ucapannya dalam perhimpunan mingguan sekolah menyebut, “sebagai mengakhiri ucapan marilah semua guru-guru dan pelajar-pelajar bertakbir 3 kali”.

Begitu juga dimana-mana jabatan kerajaan tidak terdengar laungan ini. Kalau ada yang cuba melaungkan ucapan ini – alamat terbaliklah periuk nasi, atau dicap sewel dan dipandang dengan satu pandangan aneh.

Bahkan ucapan ini, sekarang makin pudar dalam ceramah-ceramah kita. Ianya cukup terasa dengan kematian Pak Mat Jawa beberapa tahun lalu, yang ada sekarang hanya Bang Mat Jerlun yang sudah semakin uzur. Siapakah pemuda yang akan menggantikan mereka menjadi leader dalam melaung perkataan hebat ini yang kemudian diikuti dengan penuh semangat oleh seluruh hadirin.

Kamulah wahai pemudaku!!!

Ucapan membesarkan Allah inilah yang akan mencorakkan perjuangan politik Islam. Wahai pemuda dan pemudiku.Samada sedar ataupun tidak akibat laungan Allah hu Akbar dilesukan, malah kadang-kadang dihalang atas kononnya maslahah telah menyebab golongan thaghut penentang Islam seperti Majlis Peguam, 10 Menteri bukan Islam, Kelompok Penentang 121(A), Sister in Islam dan sebagainya makin tumbuh dengan berani mencabar Islam.

Memang kita boleh menyalahkan Pak Lah, Pak Lah lemah!!!! dan memang dia lemah!!! setelah menjadi imam tarawih membesarkan Allah dia pula menjadi imam membesar berhala tugu peringatan. Semoga Allah memberi petunjuk kepada dia dan pengikutnya sebelum nyawa sampai ke halkum.

Bagaimana dengan kita?

Kembalikanlah politik “Allah hu Akbar” samada dalam niat, lisan, tulisan dan tindakan wahai pemuda dan pemudiku, maka insyaAllah golongan thaghut samada dalam bentuk syaitan jin dan syaitan manusia tidak akan berani lagi.

Politik kita adalah untuk membesarkan Allah.

Hidup sendirian kita membesarkan Allah - menolak semua kemahuan sendiri yang ditegah Allah: Politik membesarkan Allah.

Hidup berkeluarga kita membesarkan Allah - menolak semua kemahuan keluarga yang ditegah Allah:Politik membesarkan Allah.

Hidup bermasyarakat kita membesarkan Allah - menolak semua amalan dan budaya yang ditegah Allah: Politik membesarkan Allah.

Hidup berkerjaya kita membesarkan Allah- menolak semua cara kerja dan muamalah yang ditegah Allah: Politik membesarkan Allah.

Hidup bernegara kita membesarkan Allah- menolak semua sistem pemerintahan yang tidak mengikut sibghah (acuan) Allah dan meyakini Allah sebagai kuasa mutlak mentadbir dan menurun peraturan kepada seluruh manusia: Politik membesarkan Allah.

Kita semualah yang akan menanggung akibat, kerana mungkin sudah kurang membesarkan Allah dalam seluruh sendi kehidupan kita. Kembalilah membesarkan Allah dengan sebenar-benar keyakinan.

“Apabila Allah Yang Maha Besar telah terpahat dihatimu, maka semua makhluk seluruh alam ini adalah kecil belaka”

Sumber : Saudara Aris Awang

Akhukum
Pejuang Kecil

0 comments:

22 safar 1430

 
Pejuang Kecil © 2007 Template feito por Templates para Você